Details item


AuteurTolerantie examinatoren rijbewijs
SVp
Sedert 18/06/2004
Datum : 02/01/2011 01:09:10     Homepage    

Een sterke stelling :

"Als je naar de rijschool gaat en dan rijexamen gaat doen, dan is je kans op slagen veel groter dan wanneer je met dezelfde skills, maar als vrij begeleide student aan hetzelfde examen begint.
Examinatoren en rijscholen zijn allemaal buddies onder elkaar en doen elkaar plezierkes via hun studenten.
Examinatoren knijpen veel meer oogjes dicht bij jongeren die via een rijschool binnen komen."

Wat denk jij van deze stelling, waar of niet waar ?
 
ciba
Sedert 18/08/2009
Datum : 02/01/2011 09:33:39        

ik kan dat spijtig genoeg beamen...


een 12 jaar geleden, toen ik voor mijn auto rijbewijs ging ging ik eerst met ons pa als vrij begeleider.
Niet geslaagd voor de baan. De maneuvers wel, maar daar kunnen ze dan ook weer niet echt mee spelen. Een maneuver is goed of niet goed...

De baan, dat is een vrije interpretatie van een moment opname...


goed, ik was dus niet geslaagd voor de baan... een week later opnieuw, maar onder begeleiding van de rijschool... Wel geslaagd...

Is dit toeval, of heeft de rijschool er wel degelijk iets mee te maken... Ik durf het niet zeggen...

Ik hoop van niet, maar zo komt het wel over...
 
Delta
Sedert 08/11/2010
Datum : 02/01/2011 09:45:42        

Is moeilijk om daar een algemeen antwoord op te geven : examinatoren, het blijven mensen hé.

Ik heb er toch geen negatieve ervaringen mee. Zelf begeleid en van de eerste keer geslaagd. Mijn advies : (zoals voor alles) "eerder transpiratie dan inspiratie", m.a.w. veel oefenenen is belangrijker dan blindelings te vertrouwen op een al dan niet aanwezig talent. En daar is het voordeel van de zelfbegeleiding : geen 8 of 16 uur ( of wat dan ook) maar een tienvoud ervan.

Natuurlijk, de rijscholen kennen de examinatoren en hun dada's. Ze kennen waarschijnlijk ook de 'circuits' die kunnen gereden worden, maar da's vrijwel onvermijdbaar. Maar ervaring is natuurlijk ook een onvoorstelbare troef. Tiens, waar is dat nog het geval ....
 
Stropken
Sedert 09/04/2004
Datum : 02/01/2011 10:08:21        

Gottekes toch....het overgrote deel van de lesgevers in rijscholen zijn part-time jobs voor gasten die iets willen bijverdienen.De'r zijn de'r goeie en gedrevenen bij maar de'r zijn er ook die er juist zijn om eens naar de mooie billekes te kijken en basta.....en dat is wel de grootste hoop.Dat zijn gasten die té veel vrije tijd hebben in hun eigenste beroep.
Mijn kleindochter krijgt nu les op haar school,is volledig geslaagd in haar theorie en volgt nu ook praktijklessen (vermoedelijk door lesgevers die ook dure "professionals"zijn op rijscholen).
Mijn gedachte: pure geldklopperij die rijscholen!!!
 
Luc Dupas
Sedert 09/04/2004
Datum : 02/01/2011 11:10:08     Homepage    

Ik kan niet vergelijken maar ik heb zowel mijn dochter als mijn zoon zelf leren rijden en beiden waren van de eerste keer geslaagd zowel bij de theorie als bij de praktijk.

Goeie voorbereiding is alles he... OEFENEN OEFENEN OEFENEN... !

Eerst op verlaten wegen en grote parkings uitgebreid de basics oefenen van starten/stoppen/schakelen.
En dan zelf eens een keertje binnenstappen in het examencentrum en daar gaan kijken hoe het parcours voor de manoeuvreeroefeningen er uitziet, en dat combineren met de zeer duidelijke en praktische infobladen die ge daar kunt krijgen waar alle oefeningen in alle details staan uitgelegd incl. de afmetingen van/tussen de obstakels in functie van de afmetingen van de wagen, enz. En dan wat paaltjes maken/gebruiken om de parcours/obstakels voor de manoeuvreeroefeningen af te bakenen... zelf had ik daar toen bij een resem pet-flessen van 1.5l de kop afgesneden, de fles dan volgekieperd met gips om de "voet" wat gewicht te geven, en daar dan telkens een eind elektrabuis van ongeveer 120cm lang rechtop in gestoken, en dan hebt ge een zeer handig setje dat heel gemakkelijk in de auto te kieperen is en multifunctioneel voor vanalles en nog wat kan dienen... en wat ook reuzehandig was bij het tot in den treure toe laten oefenen van die manoeuvreeroefeningen en korte rijparcours op grote parkings was een setje van die kleine, handige en goedkope PMR-walkitalkies zodat ge van op afstand richtlijnen/opmerkingen kunt geven zonder u rot te zitten schreeuwen op zo'n parking.
En dan nadien uitgebreid oefenen op de openbare weg...

En verder de kids eens laten informeren bij vriend(inn)en die reeds het praktische examen hebben afgelegd m.b.t. het parcours dat ze op de openbare weg hebben moeten afleggen en dan blijkt dat in de praktijk er een handvol parcours regelmatig terug opduiken... en de paar dagen voor het praktische examen laat ge de kids die parcours dan zelf eens rijden en ge geeft dan wat extra tips mee van hier of daar extra op te letten of zelfs een beetje "toneeltje" te spelen om de examinator op de achterbank te tonen dat ge wel extra goed oplet op kruispunten en uitkijkt voor fietsers enz...

Oh ja... voor wie er moest aan twijfelen... de eigen kids leren rijden is zenuwslopend en ge hebt garantie op uitgebreide en hoogoplopende ruzies als ge naast mekaar in de auto zit... Het is VEEL gemakkelijker "vreemden" iets aan te leren dan eigen volk... ;-)
 
[Laatst gewijzigd op 02/01/2011 11:13:18]
 
Stropken
Sedert 09/04/2004
Datum : 02/01/2011 11:45:10        

Huuuul juuust,Luc.Heb identiek dezelfde ervaringen gehad,maar daarna de voldoening dat ze allebei ook van de eerste keer geslaagd zijn EN dat ze beiden een flinke "fooi" hebben gekregen door het uitsparen van de (extravagante)kosten van de rijschool!!!
 
diver83
Sedert 22/12/2008
Datum : 02/01/2011 12:02:05        

Dikke zever

ik ken persoonlijk twee examinatoren die hun daar toch niet mee bezighouden
denk je dat ze meer verdienen als ze mensen buizen met vrije begeleiding?
of dat ze ni genoeg werk hebben en op deze manier er gebruik van willen maken ?

bij mijn weten zijn daar al serieus wat klachten binnegekomen van begeleiders die tekens geven aan hun leerlingen wat opgemerkt word door exam,, tuurlijk zal het gebeuren , is bij ieder job, vriendjespolitiek kijk ééns naar de wouten,,,, dat is het eerlijkste beroep eruit en die mannen hebben een voorbeeldfunctie,,, kijk maar als ze die mannen tegehouden met hun pasje opzak
Als we zo moeten beginnen kunt ge iedere job als onjuist of vals beschouwen
als je nonkel ergens in het parlement zit, ga je de selectieproeven omzeilen want hij trekt je er wel door..........

 
Stropken
Sedert 09/04/2004
Datum : 02/01/2011 12:07:50        

Heu....'expliceer' je eens duidelijker want ik vermoed dat er al ene zijn haren recht staan bij het lezen van je relaas (bij mij gaat dat spijtig genoeg niet meer)!!!---)))
 
Luc Dupas
Sedert 09/04/2004
Datum : 02/01/2011 12:14:07     Homepage    

Quote
Stropken schreef:
bij mij gaat dat spijtig genoeg niet meer)!!!
Gewoon je twee armen omhoog steken Stropken... je moet die haren de ruimte geven he... ;-)
 
Lazy Charles
Sedert 07/11/2004
Datum : 02/01/2011 12:21:31     Homepage    

overal zal er natuurlijk persoonlijke interpretatie zijn. Er zullen altijd dingen gebeuren die onrechtvaardig zijn, dat zit in de mens.
Is het onrechtvaardig als men je buist om een zware overtreding? Het is eerder onrechtvaardig als men iemand daar niet voor buist, die bewijst men zelfs een slechte dienst.
En inderdaad, je kinderen leren rijden is garantie op hoog oplaaiende ruzie's maar ook is dat een gezamelijke ervaring die je achteraf bekeken niet wilde gemist hebben. Zowel zelf als je kinderen denken er later nog op terug. Je kunt het beschouwen als en stukje opvoeding waar ze ook recht op hebben.
 
Stropken
Sedert 09/04/2004
Datum : 02/01/2011 12:34:48        

Quote
Luc Dupas schreef:
Quote
Stropken schreef:
bij mij gaat dat spijtig genoeg niet meer)!!!
Gewoon je twee armen omhoog steken Stropken... je moet die haren de ruimte geven he... ;-)


Goh...de 'survivors' hebben nochtans méér dan ruimte genoeg !!!---)))
 
wasp
Sedert 10/08/2009
Datum : 02/01/2011 13:37:22        

Ik kan enkel voor mezelf spreken..

Les gekregen van de vader, eerste keer geslaagd zonder enige opmerking.
Er kwam enkel de vraag of ik zelf instructeur wou worden.
Volgens mij omdat ik tijdens het rijden gezellig wou praten...
Die man vond dat niet zo leuk ('Concentreer u maar op de baan, manneke.')

Dus ik sluit me aan bij: Oefenen, oefenen, oefenen.
Als je goed rijdt, kunnen ze niets zeggen he..
 
Stropken
Sedert 09/04/2004
Datum : 02/01/2011 14:40:57        

Quote
wasp schreef:
Ik kan enkel voor mezelf spreken..

Als je goed rijdt, kunnen ze niets zeggen he..


Oooh,oooh......de'r zijn er bij die ALTIJD iets op te merken hebben en over het algemeen zijn het deze die in hoofdberoep geen kneit te zeggen hebben (en ik ken de big chief van een der grootste & oudste gentse autorijschool)!!
 
Tompie
Sedert 12/09/2010
Datum : 02/01/2011 20:00:09        

Helemaal juist.
Maar ik denk vooral omdat de examinatoren al starten met een "confirmation bias" die iedereen heeft, versterkt door het feit dat diegene die het u aangeleerd heeft meestal al 20 jaar volgens zijn eigen stijl rondrijdt en de "juiste" manier allang is afgeleerd.

Je bent dus al op 2 vlakken benadeeld voor je start.

Een tip is een of meerdere dagen alle auto's die met examinator uit het examencentrum komen te "trailen".

Zo leer je hun routes, en kan je nadien de routes traag oefenen, omdat ze er altijd instinkers steken.

Of u rijbewijs locaal halen in Afrika of Azië op vakantie, en het nadien hier inwisselen voor een Belgisch. In sommige landen moet je alleen recht vooruit en achteruit kunnen rijden. Of gewoon genoeg bakschiesch geven aan de ambtenaar.


 
[Laatst gewijzigd op 02/01/2011 20:08:08]
 
SVp
Sedert 18/06/2004
Datum : 02/01/2011 22:57:26     Homepage    

Quote
Tompie schreef:
Of u rijbewijs locaal halen in Afrika of Azië op vakantie, en het nadien hier inwisselen voor een Belgisch.

Dat doen ze nog niet eens voor een duikbrevetje ! :)
Neenee, dat gaat geen verf pakken hoor ...